INFO PÅ LÄTTLÄST SVENSKA

Klarspråk och lättläst svenska så att kunderna orkar läsa

Klarspråk

Texter på klarspråk
är vanliga texter.
De är inte
jättelätta att läsa
men de är tydliga.
De flesta orden är vanliga
men några ord är svåra.

Lättläst

Texter på lättläst svenska
är mycket lättare
än klarspråk.
De är inte så långa
och orden är lätta att läsa.
Om det finns svåra ord
förklarar vi vad de betyder.

Lätta texter är viktigt

Många människor tycker
att det är jobbigt att läsa.
Det är också jobbigare
att läsa i en dator
eller i mobilen.

Därför är det viktigt
att skriva på klarspråk.
Det är också viktigt
att det finns texter
på lättläst svenska.

Kontakta oss om lättläst
eller klarspråk

Kontakta oss och berätta
vad du behöver hjälp med.
Vi finns i Uppsala.

Läs mer om klarspråk och lättläst i Uppsala
på den här hemsidan

Senast uppdaterad i maj 2026