Bättre sent än aldrig – tillbakablick på 2015
Bättre sent än aldrig – tillbakablick på 2015
2016 rivstartade med många uppdrag och det är först nu, i mitten av februari, som jag får en stund över för att summera året som gick. Och precis som IRL har den pågående flyktingkrisen känts av även i webbvärlden – inte bara på Facebook och Twitter, utan även i viss mån bland uppdragen.
Flyktingboenden på tapeten … väggen, webben
2015 var året när flyktingdebatten tog fart i takt med ökat mottagande. Det här märktes i alla typer av medier, men även på att antalet beställningar av texter på lättläst svenska ökade. Vi arbetade också vidare med hemsidan till ett HVB-hem för ensamkommande i Uppsala och tillsammans med Smode tog vi fram en tillfällig hemsida för Enköpings kommuns flyktingboende. På grund av bränderna är dessa hemsidor tvungna att hållas relativt anonyma, utan adresser och bilder på själva boendena – även det ett fenomen i tiden.
Texter, texter, texter
2015 var för min egen del starkt präglad av texter i alla dess former. I första hand texter till hemsidor, Google AdWords och webbstrategianalyser, men även mer och mer tryckta copytexter, lättlästa texter och transkriberingar av ljudfiler på olika språk.
Roligaste uppdraget 2015
Att utse ett enda uppdrag som det roligaste under hela året är omöjligt bland alla uppdrag och trevliga människor som passerat revy, men det finns några som sticker ut. Ett var en broschyr på lättläst svenska för Karlstads kommun – det var kul att få göra något för sin egen födelsekommun, tillsammans med glada värmlänningar. Ett annat uppdrag jag kommer att komma ihåg är texterna till den svensk-iranska resebyrån cIran. Spännande och annorlunda, och även det i kölvattnet av den geopolitiska utvecklingen i världen 2015.