Med klarspråk och lättläst svenska når du de flesta
Texter på klarspråk är vårdade och lätta att förstå. Man skulle kunna kalla det ”vanliga texter”, som texterna på denna hemsida. Texter på lättläst svenska (LL) riktar sig däremot till personer med olika typer av lässvårigheter. Silberman Web & Text har genom åren specialiserat sig på lättläst och klarspråk – för oss är det viktigt att alla får chans att läsa och förstå.
Information på lättläst svenska
Klarspråk är ett självklart val i de flesta sammanhang
Klarspråk är obligatoriskt inom offentlig verksamhet sedan år 2009. Det innebär att myndigheter enligt lag måste skriva texter som är begripliga. Språklagen gäller inte privat verksamhet men på webben är klarspråk ändå ett självklart val för alla texter.
Läs mer om nyttan med klarspråk på webben på sidan Texter & textvård.
Lättläst svenska är det självklara tillvalet
Lättläst svenska kan underlätta läsningen för
- ovana läsare
- personer med funktionsnedsättning
- personer med annat modersmål
- personer med kort skolgång
- äldre människor
- barn och ungdomar.
Vad är lättläst svenska?
Lättläst svenska kan se olika ut beroende på vem texten är skriven för och hur svårt ämnet är. Du känner igen en lättläst text på att den har
- enkla ord
- korta rader
- förklarande tilltal
- bindestreck i vissa långa ord.
Texterna är också korta och tar inte med information som inte är nödvändig i sammanhanget.
På www.silberman.nu/lattlast finns en avdelning på lättläst svenska. Här kan du se exempel på lättläst-texter.
Så kommer vi igång
Kontakta oss via mejl eller telefon
- Fundera på vilka målgrupper och behov ditt företag har. Klarspråk, klarspråk + lättläst, eller endast lättläst?
- Välj ut de texter du önskar få bearbetade till klarspråk eller lättläst. Texterna behöver inte vara bra eller ”färdiga” – det tar vi hand om åt dig.
Självklart diskuterar vi och stämmer av under projektets gång.
Information på lättläst svenska
Senast uppdaterad: Maj 2026

