Silberman Web & Text fyller 6 år i år
Silberman Web & Text fyller 6 år i år
För ganska exakt ett år sedan fick jag en penna med posten och gratulationer till företaget – fem år i år. Men 2017 blev ett händelserikt år med bokpublicering och en massa andra roliga uppdrag så något 5-årsjubileum hanns inte med. I år fyller företaget alltså 6 år. Här följer en liten tillbakablick på de senaste åren.
På sex år hinner det hända mycket i webbvärlden
När jag startade företaget 2012 såg webben fortfarande lite annorlunda ut. Smarta telefoner och surfplattor var fortfarande nya fenomen och de flesta hemsidorna var inte alls mobilanpassade. Alla ville ha en egen app och sociala medier skulle ersätta hemsidor, hörde man ibland. Att boka resor och shoppa via mobilen var nytt.
2018 inser de flesta företagare, enligt min erfarenhet åtminstone, hur viktigt det är att synas på flera kanaler i konkurrensen. Hemsidor måste funka oavsett om du surfar på en dator, platta eller mobil. Men även bra hemsidor mår bra av att kompletteras med sociala medier, nyhetsbrev, Google AdWords eller annan info och reklam.
2018 är innehållet det viktigaste
Att ha en Facebook-sida för företaget är däremot ingen vits om du inte har tid att uppdatera den. Tiden då man kunde säga ”Äh, min 15-åring kan bygga en hemsida gratis” känns också passé – inte för att en 15-åring inte kan starta en hemsida med relativt enkla grepp via någon gratistjänst utan för att det är en konst att nå ut till rätt målgrupp. Du behöver kunskap, webbstrategier och ett helhetstänk runt användarvänlighet, läsbarhet, sökmotoroptimering och sälj. Det måste dessutom se snyggt ut – bilder som min bild på pennan ovan duger inte längre.
Nya tider, nya inriktningar för Silberman Web & Text
Alldeles i början var min affärsidé att bygga säljande hemsidor åt nystartade företag. Rent ekonomiskt var det en flopp och snart började jag i stället samarbeta med bland annat Smode Webbyrå för att utvecklas och ingå i större webbproduktioner. Min expertis ligger på content och i dag fokuserar jag personligen på det: bra texter, texter på lättläst svenska eller klarspråk och bra innehåll i alla former. Därtill strategier runt strukturering av webbplatser, målgruppsanpassning och konvertering.
Texter är det roligaste jag vet och med tiden har det tillkommit några texttjänster: transkribering av ljudfiler, språkgranskning och korrekturläsning. Om fyra år, när det är dags för 10-årsjubileum, hoppas jag att jag även kan säga att jag jobbar mycket med franska och tyska texter. Det vore riktigt, riktigt kul. Fortsättning följer!