Copywriting – bland mögelskador och fukt
Copywriting – bland mögelskador och fukt
För ett tag sedan berättade jag om tjusningen med att som frilansande webbredaktör upptäcka nya världar. Då handlade det om kakelugnar – nu om mögelskador, klotter och fukt. Jag har nämligen jobbat med copywriting åt en fasadtvättfirma.
När jag hade jobbat en längre tid med en kaminwebbplats började jag drömma om en egen kakelugn. Efter att ha jobbat med fuktskador i text och bild har jag däremot drömt mardrömmar – om mögel.
Copywriting kan leda till nya ovanor
En annan effekt av uppdraget är att jag lagt mig till med en ny ovana, som irriterar omgivningen. Jag ser fasader i behov av rengöring överallt. Och upplyser om vilka metoder som skulle kunna tänkas vara lämpliga: lite putslagning här, lite sandblästring där. Definitivt inte sodablästring. Och så vidare.
Bra copywriting kräver underlag från företagaren
Nej, jag kan egentligen inget om fasadtvätt. Hemligheten är givetvis att jag kunde utgå ifrån Lingfjords egen expertis. Deras egna texter gjorde jag sedan mer läsarvänliga, sökmotoroptimerade och lyfte fram budskapet på varje sida. Vill du nå ut till kunder och synas i Google måste du vara i det närmaste övertydlig och gå rakt på sak.