Google-kurs i Stockholm
Mer kakor på Google-kurs i Stockholm
Del två av min Google-kurs är avklarad. Även denna vecka bjöd Google på stort, men nu var det allvar. Att lära sig allt om multimedia-annonsering på en dag är tufft – men med Google-kakor går det!
Förra veckans kursmoment var soft i jämförelse med dagens. Då handlade det om sökordsannonsering, alltså de små annonser man ser ovanför och bredvid Googles vanliga sökresultat. Denna vecka var det visningsannonser, det vill säga all typ av multimedia-reklam som sköts via Google AdWords.
Inga fejkade inbjudningar från en brandman nära dig
Reglerna för Google-reklam är strikta. Exempelvis är det inte tillåtet att simulera mejlförfrågningar av den typ man kunnat se på Facebook den senaste tiden. All reklam kontrolleras och stoppas ifall den inte följer regelverket. Den annonsör som upprepade gånger bryter mot reglerna riskerar att avstängas helt.
Därför ser du inte samma annonser som grannen
Annonser kan finjusteras till att endast visas för exempelvis 50-åringar i Danderyd som gillar hämtpizza. Vilka annonser du ser beror på vem du är och var du befinner dig. Eller rättare sagt vem Google tror att du är. Det är möjligt tack vare cookies, alltså de små filer med information som samlas i din dator när du surfar runt. Och här blir det spännande – nästa gång ska jag lära dig en riktigt cool grej!
Tidigare artikel
God mat på kurs hos Google i Stockholm