Nyheter

Texter på lättläst svenska för kommuner

Spännande texter på lättläst svenska för kommuner: Om sexualitet och känslor på LSS-boenden

De lättlästa texter vi skriver för kommuner är i allmänhet omarbetningar av befintliga webbsidor, broschyrer eller rapporter. Nyligen fick jag ett av de roligaste lättläst-projekten jag hittills haft: Malmö stads rapport om vårdtagares tankar kring sexualitet. Vem har sagt att kommunala texter på lättläst svenska måste vara träiga och tråkiga?

Texter på lättläst svenska för kommuner. Silberman Web & Text i Uppsala.

Lång rapport blir kort och lättläst

Målgruppen för texter på lättläst svenska är ju i allmänhet alla som upplever svårigheter med att ta till sig text på svenska, till exempel dyslektiker, nyanlända eller personer med intellektuell funktionsnedsättning. Ibland kan det också vara skönt med lättlästa texter när man är äldre med nedsatt syn, eller långvarigt sjuk och trött.

Idealet för lättlästa texter är en sorts sammanfattning som kunde passa alla, men huvudmålgruppen är alltid den viktigaste. I fallet med Malmö-rapporten var målgruppen LSS-boende. LSS står för Lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade. Jämför själv de två rapporterna:

  1. Malmö stads rapport i original: Fråga, lyssna, var intresserad
  2. ”Min” rapport på lättläst svenska: Fråga, lyssna, var intresserad

Stor skillnad, eller hur?

De boende berättar om sexualitet

Det roliga med att skriva rapporten var inte minst det ovanliga ämnet, där personer med intellektuell funktionsnedsättning diskuterar sexualitet. Jag valde, med godkännande från författarna, att ge de boende mer plats i lättläst-versionen än de egentligen fått i originalrapporten. På så vis blev det verkligen en text för de boende, om de boende och med deras egna röster.

Bra initiativ, Malmö stad! Texter på lättläst svenska gör skillnad för många.


Bättre sent än aldrig – tillbakablick på 2015

Bättre sent än aldrig – tillbakablick på 2015

2016 rivstartade med många uppdrag och det är först nu, i mitten av februari, som jag får en stund över för att summera året som gick. Och precis som IRL har den pågående flyktingkrisen känts av även i webbvärlden – inte bara på Facebook och Twitter, utan även i viss mån bland uppdragen.

Många uppdrag på lättläst svenska 2015.

Flyktingboenden på tapeten … väggen, webben

2015 var året när flyktingdebatten tog fart i takt med ökat mottagande. Det här märktes i alla typer av medier, men även på att antalet beställningar av texter på lättläst svenska ökade. Vi arbetade också vidare med hemsidan till ett HVB-hem för ensamkommande i Uppsala och tillsammans med Smode tog vi fram en tillfällig hemsida för Enköpings kommuns flyktingboende. På grund av bränderna är dessa hemsidor tvungna att hållas relativt anonyma, utan adresser och bilder på själva boendena – även det ett fenomen i tiden.

Texter, texter, texter

2015 var för min egen del starkt präglad av texter i alla dess former. I första hand texter till hemsidor, Google AdWords och webbstrategianalyser, men även mer och mer tryckta copytexter, lättlästa texter och transkriberingar av ljudfiler på olika språk.

Roligaste uppdraget 2015

Att utse ett enda uppdrag som det roligaste under hela året är omöjligt bland alla uppdrag och trevliga människor som passerat revy, men det finns några som sticker ut. Ett var en broschyr på lättläst svenska för Karlstads kommun – det var kul att få göra något för sin egen födelsekommun, tillsammans med glada värmlänningar. Ett annat uppdrag jag kommer att komma ihåg är texterna till den svensk-iranska resebyrån cIran. Spännande och annorlunda, och även det i kölvattnet av den geopolitiska utvecklingen i världen 2015.

Tillbakablick på 2014

Tillbakablick på år 2014 – året som gick

År 2014 gick inte till historien som året då jag skrev många blogginlägg. Här kommer därför en tillbakablick, innan vi blickar framåt mot nya utmaningar. Tack alla gamla, nya och kommande kunder – och god fortsättning på det nya året!

Tillbakablick på år 2014

Skomakarens barn …

Nej, jag skulle inte gå så långt som att säga att webbredaktören har den sämsta webbplatsen. Det finns fortfarande väldigt många hemsidor där ute som är i behov av både modernisering och nytt innehåll. Men i takt med att uppdragen blir fler finns allt mindre tid över till att uppdatera den egna webbplatsen. Få blogginlägg är alltså i mitt fall ett gott tecken!

Reklam och marknadsföring

Självklart gäller samma regel för min företagswebbplats som för andra: levande och intressanta hemsidor är bra för marknadsföringen. Alltfler företagare blir medvetna om att webbtexter är en form av reklam och det har gett mig jobb under hela 2014. Min Google-certifiering i höstas har dessutom lett till att jag nu sköter ett stort antal AdWords-reklamkampanjer. Allt hör ihop och att jobba med webbstrategier är ett måste för att lyckas på webben.

Roliga uppdrag och uppdragsgivare

En annan orsak till att blogginläggen har blivit färre är att de flesta större uppdrag under 2014 har varit i form av teamwork. Det är alltså svårare att peka på exakt vad som är gjort av just den här webbyrån. De flesta uppdragen kommer från mina kära kollegor borta i Enköping – tack Smode för att ni alltid lyckas hitta så trevliga kunder! Mitt älsklingsprojekt med Stiftelsen Dag Hammarskjöldbiblioteket har också fortsatt under 2014 och ArtScribe är en ny, större uppdragsgivare. Och alla ni andra, stora som små kunder – jättekul att jobba tillsammans med er!

NU kan vi säga: Prosit Neujahr 2015!


Icke-kommersiella webbplatser

Alla webbplatser är inte ute efter att sälja

Det var ett tag sedan jag rapporterade om nya webbplatser, men nu är det dags! Den här var speciell för den riktar sig till en väldigt smal målgrupp och är inte ute efter att sälja något. Utmaningen var alltså att skapa en icke-kommersiell webbplats som ändå behöver övertyga målgruppen, i detta fall myndighetspersoner.

Icke-kommersiella webbplatser

Inget hotell

Verksamheten driver ett humanistiskt boende för ungdomar. Mitt lustigaste minne från projektet är när jag skapade sidan om själva hemmet. Bilderna jag fick såg ut som hotellrum och mitt tjusiga upplägg hade passat perfekt för Scandic Hotel. Uppdragsgivarens kommentar, när jag stolt undrade vad hon tyckte: ”Nja, det är ju ett hem för ungdomar, inget hotell …”

En bild säger mer än tusen ord

Vi valde att arbeta mycket med bilder från själva verksamheten. Syftet här var att illustrera det som döljer sig bakom knastertorra myndighetsbegrepp som HVB, pedagogisk integration eller genusperspektiv. Efter att ha gått igenom ett stort antal bilder och testat och funderat känner vi oss nöjda. Vi lyckades med konststycket att helt och hållet undvika bildbanksbilder: inte en enda bild på handskakande människor eller blommor så långt ögat kan nå! Besök webbplatsen själv, så får du se.

Rund webbplats som blev fyrkantig

Den runda webbplatsen som blev fyrkantig

Det har blivit dags att skriva det sista kapitlet i serien om den runda webbplatsen, konstprojektet som experimenterade med form och typografi. Webbplatsen har nu legat online sedan slutet av september. Låt mig presentera den runda webbplatsen som blev fyrkantig!

Rund webbplats blev fyrkantig.

Utsnitt från en undersida.

Användarvänlighet går före originalitet

Du har kunnat följa arbetet med att ta fram en rund webbplats till konstverkstaden Teda Art Project här på bloggen. Tillsammans med textilkonstnären Eva Karlsson har vi testat oss fram, för att i slutändan ändå bestämma oss för en mer konventionell webbdesign. Det vill säga en formgivning baserad på fyrkantiga boxar.

På webben vinner det användarvänliga över det mer experimentellt konstnärliga. Företagaren vill nå ut med sitt budskap, och webbplatsbesökaren vill hitta informationen så enkelt som möjligt. Vilket i sig inte behöver innebära att användarvänlighet är likvärdigt med tråkig design.

Positiva reaktioner

Reaktionerna på Teda Art Projects nya webbplats har varit otroligt positiva, vilket har varit roligt både för Eva och för mig. Inspirationen kommer bland annat från museet Guggenheim – en i stort sett helvit webbplats, som liksom Tedas får sin speciella karaktär tack vare ett fantastiskt bildmaterial. Tedas fotomontage är signerade Bruna Ruggiano.

Gå gärna in och titta närmare på Teda Art Projects webbplats!

Tidigare inlägg


Vem tror Google att du är?

Vem tror Google att du är?

Google skapar sig en bild av vem du är utifrån de webbplatser du besöker. Det är sedan denna profil som styr vilka annonser som visas när du surfar runt. Här lär jag dig hur du tar reda på hur Google ser på dig. Är du redo, törs du kolla?

Google Ads Profile.

Steg 1: Har du Gmail?

För att det här ska funka behöver du ha en Gmail-adress. Logga in i den. Om du inte har Gmail men är nyfiken kan du skaffa dig en adress gratis på några minuter. Gå bara in på Gmail och följ instruktionerna där.

Steg 2: Gå in i Google Ads Settings

När du är inloggad i ditt Gmail-konto är det dags att besöka dina annonsinställningar. Klicka på Google Ads Settings. OK, är du inne? Kolla nu i den högra stapeln. Stämmer kön, ålder och språk? Vid Intressen klickar du på Redigera för att se alla dina intressen. Känner du igen dig?

Steg 3: Lär Google veta hut

När du har klagat färdigt på att Google tror att du tycker om pinsam musik eller städning kan du passa på att göra något åt saken. Det är både i Googles intresse och i ditt eget att de annonser som visas passar just dig. Klicka på krysset till höger om de intressekategorier som är fel, så slipper du sådana annonser ett tag.

Nu är vi klara

Så, hur kändes det? Fick du plocka bort mycket? Själv plockade jag bort både bolån, hygienartiklar och föräldraskap. I övrigt var det OK. Lite märkligt kanske ändå att Google tror att jag är intresserad av bilar. Och nej, jag är inte 50 än och engelska är inte mitt första språk.

Fortsättning följer

Googles bild av oss förändras i takt med att vi besöker nya webbplatser. Det innebär att även om du plockat bort en viss kategori idag kan den komma tillbaka ifall du besöker liknande sidor i fortsättningen. På Facebook kommer du också fortsättningsvis att se märkliga annonser, eftersom dessa inte alla är Google AdWords-annonser. – Visst vore det skönt ibland ifall man kunde lägga upp en Reklam – nej tack!

Relaterade artiklar

Copywriting – bland mögelskador och fukt

Copywriting – bland mögelskador och fukt

För ett tag sedan berättade jag om tjusningen med att som frilansande webbredaktör upptäcka nya världar. Då handlade det om kakelugnar – nu om mögelskador, klotter och fukt. Jag har nämligen jobbat med copywriting åt en fasadtvättfirma.

Copywriting för Lingfjords.

Lingfjords nya webbplats, ett samarbete med Smode.

När jag hade jobbat en längre tid med en kaminwebbplats började jag drömma om en egen kakelugn. Efter att ha jobbat med fuktskador i text och bild har jag däremot drömt mardrömmar – om mögel.

Copywriting kan leda till nya ovanor

En annan effekt av uppdraget är att jag lagt mig till med en ny ovana, som irriterar omgivningen. Jag ser fasader i behov av rengöring överallt. Och upplyser om vilka metoder som skulle kunna tänkas vara lämpliga: lite putslagning här, lite sandblästring där. Definitivt inte sodablästring. Och så vidare.

Bra copywriting kräver underlag från företagaren

Nej, jag kan egentligen inget om fasadtvätt. Hemligheten är givetvis att jag kunde utgå ifrån Lingfjords egen expertis. Deras egna texter gjorde jag sedan mer läsarvänliga, sökmotoroptimerade och lyfte fram budskapet på varje sida. Vill du nå ut till kunder och synas i Google måste du vara i det närmaste övertydlig och gå rakt på sak.


Google-kurs i Stockholm

Mer kakor på Google-kurs i Stockholm

Del två av min Google-kurs är avklarad. Även denna vecka bjöd Google på stort, men nu var det allvar. Att lära sig allt om multimedia-annonsering på en dag är tufft – men med Google-kakor går det!

Google-muffins på Google-kurs i Stockholm.

Förra veckans kursmoment var soft i jämförelse med dagens. Då handlade det om sökordsannonsering, alltså de små annonser man ser ovanför och bredvid Googles vanliga sökresultat. Denna vecka var det visningsannonser, det vill säga all typ av multimedia-reklam som sköts via Google AdWords.

Inga fejkade inbjudningar från en brandman nära dig

Reglerna för Google-reklam är strikta. Exempelvis är det inte tillåtet att simulera mejlförfrågningar av den typ man kunnat se på Facebook den senaste tiden. All reklam kontrolleras och stoppas ifall den inte följer regelverket. Den annonsör som upprepade gånger bryter mot reglerna riskerar att avstängas helt.

Därför ser du inte samma annonser som grannen

Annonser kan finjusteras till att endast visas för exempelvis 50-åringar i Danderyd som gillar hämtpizza. Vilka annonser du ser beror på vem du är och var du befinner dig. Eller rättare sagt vem Google tror att du är. Det är möjligt tack vare cookies, alltså de små filer med information som samlas i din dator när du surfar runt. Och här blir det spännande – nästa gång ska jag lära dig en riktigt cool grej!

Tidigare artikel

God mat på kurs hos Google i Stockholm


Kurs hos Google i Stockholm

God mat på kurs hos Google i Stockholm

En gång i tiden förknippade jag Google enbart med en vit webbsida med en sökmotor på. Efter att idag ha varit på kurs hos Google kommer jag för evigt att förknippa dem med god mat. Google lever definitivt upp till sitt rykte!

På kurs hos Google i Stockholm

Idag var det en spännande dag. Även om jag aldrig skulle medge det offentligt är jag nämligen lite kär i det där företaget med sökrutan och översättningstjänsten. Att få träffa dem på riktigt och vara med dem en hel dag var därför stort. Även om jag aldrig skulle medge det heller.

Google lever upp till sitt rykte

Jag var lite orolig innan att allt skulle vara käckt och jättekommersiellt. Det var det inte. Alls. Snarare kändes det som vanliga föreläsningar på universitetet. Och det är just det jag gillar med Google, att det är så kunskapsintensivt. Här jobbar smarta människor, som skapar smarta tjänster.

Google lever också upp till ryktet om att de skämmer bort sina medarbetare med gratis mat och roliga aktiviteter. Maten var nämligen helt otrolig, i synnerhet skaldjursbuffén och eftermiddagsfikat med Google-kakor. Självklart i Googles färger – blått, rött, gult och grönt.

Det ska bli spännande att se vad vi får för mat nästa tisdag! Och, ja, okej då: vad vi får lära oss mellan matpauserna.


Ovanlig webbdesign: Vad bidde det av den runda hemsidan?

Ovanlig webbdesign eller Vad bidde det av den runda hemsidan?

Kanske minns du att jag tidigare skrivit om konstverkstaden som önskade en lite ovanlig webbdesign – en rund hemsida. Kanske undrar du vad det blev av den. Spänningen stiger för snart lanserar vi den nya webbplatsen!

Ovanlig webbdesign

Arbetet med konstverkstadens webbplats har legat nere en längre tid. Kursgårdens inriktning och företagarens visioner behövde mogna och ta form under sommaren. Andra uppdrag kom emellan även för mig.

Snart klara!

Efter intensivt arbete den senaste veckan har nu webbplatsen tagit form. Eller snarare har den skalats ner färg- och formmässigt, vuxit och försetts med fantastiska fotomontage skapade av den italienska formgivaren Bruna Ruggiano.

Den som väntar på något gott …

Tidigare inlägg